Zoo Praha odchovává mláďata ohroženého bažanta Edwardsova

Celkem z osmi mláďat kriticky ohroženého bažanta Edwardsova se nyní těší chovatelé v Zoo Praha. Od roku 2000 není doklad o výskytu tohoto vzácného ptáka ve volné přírodě a jeho odchov v lidské péči je tedy zřejmě jeho jedinou nadějí na přežití.

 „Aktuálně se těšíme z osmi kuřat od dvou párů, další pár ještě inkubuje svou snůšku,“ říká ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek. „Dosud se nám vylíhlo již přes 150 mláďat tohoto výjimečného bažanta.“

Bažant Edwardsův patří k druhům, pro které vede Zoo Praha jejich Evropský chovný program a současně Evropskou plemennou knihu. Podle doporučení odborné komise je možné odchovávat mláďata bažanta Edwardsova pouze zcela přirozeně v péči rodičů. Jedině tak je bude možné zařadit do repatriačního programu a následně vrátit zpět do jejich domoviny ve Vietnamu. Již v roce 2015 Zoo Praha zorganizovala přepravu čtyř jedinců do Zoo Hanoj, kde se je podařilo zapojit do chovu.

„Letošní rok je výjimečný právě tím, že máme v chovu i páry, které plánujeme převést do Zoo Taipei na Tchaj-wanu v rámci mezinárodního chovného programu,“ vysvětluje kurátor ptáků Antonín Vaidl.

Zoo Bazant 2

Na trať v Zoo Praha vyjede legendární dětská tramvaj

V sobotu 5. června dopoledne se v Zoo Praha znovu rozjede oblíbená dětská tramvajka. Po celkové rekonstrukci bude nejen sloužit dalším generacím dětských návštěvníků zoologické zahrady, ale jistě také vzbudí nostalgické vzpomínky u mnohých rodičů, nebo dokonce prarodičů, kteří se v ní vozili před desítkami let.

„Všechny tři tramvajové vozy i koleje jsme od jejich majitelů – rodiny Paldusových – odkoupili a po důkladné rekonstrukci začneme od této soboty legendární dětskou tramvajku znovu provozovat,“ řekl ředitel Miroslav Bobek. „Na první jízdu obnovenou tramvajku vypraví paní Jaroslava Paldusová, která ji obsluhovala plných 43 let a byla svými dětskými zákazníky nesmírně oblíbená.“

Tramvajku v roce 1976 vyrobil pan Vratislav Paldus. Už tehdy měla číslo 11 a vyznačení trasy Liboc – Divoká Šárka, nejezdila ale na elektřinu. Elektromotor a baterie dostala tramvajka až později. V roce 2001 se pak přestěhovala na nové místo poblíž restaurace Gaston. Po známé trati bez výhybky jezdila populární dětská tramvaj na okruhu dlouhém 97 metrů až do předloňského listopadu. S její rekonstrukcí pomohli i experti z Výzkumného ústavu kolejových vozidel a Dopravní podnik hl. m. Prahy.

Sobotní program začíná od 10.30 hudebním vystoupením. Krátce před 11. hodinou pak ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek společně s paní Jaroslavou Paldusovou a technickým ředitelem Dopravního podniku hl. m. Prahy Janem Šurovským slavnostně obnoví provoz tramvajky na trati v areálu zoo. Až do 16.00 čeká na návštěvníky také doprovodný program v podobě kreativních dílen, soutěžní stezky i nabídky suvenýrů se symbolikou dětské tramvajky.

Dopravní podnik hl. m. Prahy nasadí na linku 41 v rámci této akce historickou tramvaj, která byla předlohou právě dětské tramvajky v Zoo Praha. Po celý den pak budou v obou tramvajích vzájemně akceptovány dětské jízdenky.

zoo vlak

Foto: Vratislav Paldus tramvajku stvořil, život jí však vdechla jeho manželka Jaroslava, která ji 43 let obsluhovala. Nyní se po rozsáhlé rekonstrukci legendární dětská tramvaj opět vrací a první návštěvníky sveze již tuto sobotu. Snímek je z října 2016. Autor: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Doprovodný program pro návštěvníky (10.00–16.00)

Kreativní dílna a výroba historické čepice: Mezi 10.00 a 16.00 mohou návštěvníci zavítat do výtvarné dílny, kde si vyrobí papírovou čepici po vzoru té historické z doby uvedení tramvajky na trať.

Kvízová a herní stezka a soutěž o model dětské tramvajky: Od 10.00 do 16.00 budou moci návštěvníci vyrazit od hlavního vchodu směrem k dětské tramvajce po soutěžní stezce s historickými fotografiemi dopravních prostředků. Na závěr budou vyhlášeni dva vítězové kvízu. Oba získají model tramvajky, první bude vyhlášen ve 12.00 a druhý v 16.00.

Foto: Petr Hamerník, Zoo Praha

praha sportovni
praguecitytourism
volnycaspraha
planetarium
kultura logo cz

fb logo bottom