Až za horizont viditelného vesmíru v pražském planetáriu

Hvězdárna a planetárium hlavního města Prahy stojí v Bubenči u Stromovky už téměř 60 let. Planetárium bylo postaveno v roce 1960 a 39 let mělo jednoho ředitele, kterým byl známý astronom a kartograf Antonín Rükl. Současné zástupkyně ředitele Lenky Soumarové jsme se ptali mimo jiné také na rozdíl mezi hvězdárnou a planetáriem či na nový pořad Horizon, který slibuje vzít návštěvníky až „za horizont viditelného vesmíru“.

Od listopadu loňského roku spadá pražské planetárium s oběma hvězdárnami (Štefánikova hvězdárna na Petříně a Hvězdárna Ďáblice, pozn. red.) pod jednotnou značku Planetum. Můžete nám přiblížit, proč došlo k tomuto sjednocení? Zmíněná tři střediska tvoří jednotný celek – Hvězdárnu a planetárium hlavního města Prahy už od roku 1979, ale v povědomí návštěvníků vždy vystupovala zcela samostatně. Cílem nové jednotné značky bylo upozornit na to, že tato střediska patří k sobě a programově se vzájemně doplňují.

P1040370

Foto: budova Planetária

Velmi často se mezi lidmi zaměňují pojmy planetárium a hvězdárna. Jaký je mezi nimi rozdíl? Ano, máte pravdu, hvězdárnu a planetárium si lidé často pletou. Hvězdárny disponují velkými dalekohledy, kterými návštěvníkům ukazují skutečnou oblohu. Pozorují s nimi Měsíc, planety, dvojhvězdy i slabší objekty jako jsou hvězdokupy, mlhoviny i vzdálené galaxie. Jsou ale závislé na počasí, protože při zatažené obloze není co pozorovat. Ani ten nejlepší dalekohled na světě nevidí přes mraky. V planetáriu ukážeme divákovi oblohu za každého počasí. Jedná se totiž o její projekci na kopuli, v případě pražského planetária jednu z největších na světě. Projekční systém umožňuje sledovat hvězdy nejen tak, jak jsou vidět ze Země, ale i v prostoru a čase. Na hvězdnou oblohu je tedy možné se podívat z jakéhokoli známého místa ve vesmíru.

V letech 1960–1999 byl ředitelem pražského Planetária velký popularizátor astronomie Antonín Rükl, který byl znám zejména díky svým kvalitně zpracovaným atlasům a pro své ilustrace využíval snímky z kosmických sond. Je v planetáriu stále vidět něco z jeho dlouholeté práce? Jedním z exponátů, jehož hlavní část vytvořil Antonín Rükl, je simulátor osvětlení povrchu Měsíce, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet, jak vypadá měsíční povrch při osvětlení v různých fázích. Je-li měsíční povrch osvětlen zboku, vyniká plastičnost povrchu díky dlouhým stínům. Právě realistickou plastickou mapu Měsíce, kterou návštěvníci sledují, vytvořil Antonín Rükl.

Planetarium 4  Planetarium 5

Foto: vstupní hala pražského planetária

4. ledna u vás měl premiéru nový snímek Horizon: Za hranicí vesmíru, který má provádět zájemce po úplně základní struktuře a vývoji vesmíru. Do kdy bude v planetáriu na programu? A můžete nám o tomto pořadu říct něco podrobnějšího? Pořad Horizon je zcela nepochybně jedním z našich nejlepších. Návštěvník se pomocí celooblohové projekce přenese až k samotnému počátku našeho vesmíru, dozví se, jak astronomové zjistili, že vesmír vznikl při velkém třesku a v historickém kontextu uvidí, jak naše poznatky postupně přibývaly. V naší programové nabídce se Horizon udrží minimálně do konce roku.

Jaké další program momentálně pražské planetárium nabízí? Programová nabídka planetária je samozřejmě značně široká. Kromě klasického pořadu – Noční obloha – který by v planetáriu očekával asi každý, můžete shlédnout například Měsíční sonátu o našem nejbližším kosmickém sousedovi, zjistit, jak je to s nedávno objevenou záhadnou substancí v pořadu Záhada temné hmoty nebo se vypravit do minulosti starých Mayů ve snímku Hvězdy mayských bohů.  Kromě uvedených pořadů nás čeká 17. 5. premiéra pořadu Voyager – příběh věčného poutníka – dechberoucí cesta jedné z nejdůležitějších vesmírných misí v lidské historii. Dvojice sond Voyager nám umožnila vůbec poprvé (a v případě nejvzdálenějších planet i dosud naposled) spatřit, jak to vypadá na povrchu velkých planet a jejich měsíců.

Co mimo velké kupole můžeme v planetáriu vidět? Hlavním lákadlem planetária je samozřejmě projekce na kopuli, která představuje největší promítací plochu v České republice, ale ani na astronomické výstavě ve foyeru nepřijde návštěvník zkrátka. Kromě stálé astronomické expozice jsou zde k dispozici interaktivní exponáty, nechybí zde model černé díry ani simulátory jízdy po povrchu Marsu a Měsíce.

Planetarium 3  Planetarium 1

Foto: pohled z kupole

Lze uplatnit v planetáriu slevy pro děti? A jsou zde i speciální akce, například pro školní skupiny? Planetárium Praha nabízí bezpochyby i spoustu pořadů pro děti, na něž mají zlevněné vstupné. Nejúspěšnějším dětským pořadem, a to nejenom u nás, ale v planetáriích celého světa, je Polaris – vesmírná ponorka a tajemství polární noci, v níž se setká lední medvěd Vladimír a tučňák James, kteří by se v přírodě spolu nikdy potkat nemohli, stanou se z nich nejlepší kamarádi a vydají se objevovat tajemství polární noci i planety Mars a Saturn. Na 1. 6. jsme připravili premiéru druhého dílu dobrodružství těchto hlavních hrdinů – Lucie a tajemství padajících hvězd. Jak už název napovídá, k našim dvěma známým přibyde kamarádka – kolibřík Lucie. Oba pořady uvádíme i pro školní skupiny v dopoledních hodinách všedních dnů, ale k dispozici je i spousta dalších, které doplňují výuku astronomie na školách.

Planetárium Praha je otevřeno každý den kromě pátků. Přijďte se podívat a objevovat. Informace o planetáriu naleznete na www.planetum.cz